neděle 21. prosince 2014

ROMAN VANĚK. SNADNO & RYCHLE.

Miluju vaření. Ačkoliv jsem i dříve vařila každý den, neměla jsem prostor na to, abych se naučila vařit "pořádně" a poctivě. Ale protože jídlo zbožňuju a času mám teď více, poctivě sjíždím kuchařky a stalo se z toho mé hobby. Naprosto mě tudíž odrovnalo, když jsem jako jeden z dárků na Vánoce dostala novinku mého oblíbence Romana Vaňka, a to Snadno a rychle, která vyšla pár měsíců zpět. Chci se s vámi o ni podělit.





O kuchařkách jsem se zmiňovala už v létě, kdy jsem vám dala tipy na kuchařky Jamieho Olivera, Zdeňka Pohlreicha nebo Itala v kuchyni. Léto skončilo, grilování taky, takže přichází čas na teplé recepty, které člověka zahřejí. Mezi takové recepty řadím i poctivou českou kuchyni. Takovou, jakou vaří moje babička, jakou vaří nebo vařily i vaše babičky. Přišel čas konečně pořádně otevřít jednu z neúspěšnějších kuchařek na trhu, a to Romanovy Poklady klasické české kuchyně, kde najdete opravdu všechno - od kachny, vepřo knedlo zelo, čočka na kyselo, domácí pečivo, hovězí vývar, bramborový salát, šunkofleky, guláš atd, atd. 


Podle mě je česká kuchyně naprostý základ pro to, aby se člověk naučil vařit z toho, co má zrovna v lednici. Česká kuchyně má od jednoduchých receptů i jídla, která jsou "patlačka", ale ve chvíli, kdy se je člověk naučí, nepřijde mu nic složité. Možná někdy pracné. O to víc ale máte radost z výsledku. Já tudíž poctivě studuji poslední měsíce a jde vidět, že i doma z toho má snoubenec radost, protože tohle přece vaří jeho maminka:) Správná ženská by měla umět vařit a udržovat teplo domova, že jo:))) U nás je jídlo prostě rituál. Ale pro ty, kteří zrovna typická česká jídla nechtějí vařit, je druhá kuchařka, a to Klenoty klasické evropské kuchyně, Sushi anebo právě zmíněná Snadno i rychle. A na tu se teď podíváme.


Roman Vaněk je šéfem PRAKUL - Pražský kulinářský institut, který pořádá pravidelné kurzy s nejlepšími a nejznámějšími kuchaři v České republice. Jeho kuchařka Klenoty klasické evropské kuchyně získala první místo za kuchařku roku 2014, první místo za nejlepší surovinovou kuchařku, druhé místo za grafickou úpravu a fotografie nebo také za nejlepší tradiční kuchařku na předávání cen Znojemský hrozen. Jeho kuchařka Poklady klasické české kuchyně patří mezi bestsellery. Je autorem mnoha dvd o vaření a má vlastní pořad Peklo na talíři. Znát ho můžete i z pořadu Ano, šéfe, kde se objevoval jako host.


Na začátku kuchařky je jako ve všech jeho knížkách vysvětlení pojmů jako "špetka", lžíce mouky, hrst bylin apod. Docela jsem v této uvítala tipy na krájení zeleniny  jako třeba cibule nebo mrkve, jsou tam docela zajímavé fígle:) 

Kuchařka je rozdělena na několik částí, a to polévky, sendviče & burgery, maso, ryby & plody moře, těstoviny & rýže, zelenina, saláty, dresingy a dipy, vejce, pomazánky, dezerty a pečivo. 

Všechny recepty jsou napsány tak, aby tomu rozumělo i malé dítě. Naprosto jednoduše. Jsou rychlé, nic složitého za použítí nějakých náhražek, které nejsou zdravé ani levné. Suroviny jsou použité tak, aby jste je mohli zakoupit běžně v obchodě. 

Polévky jsou základ, říká moje babička. Jsou zdravé, ale občas je opravdu umění je uvařit tak, aby nechutnaly jako voda. Roman vás v této kuchařce naučí základy rychlých krémových polévek - například hráškovou, dýňovou nebo fazolovou.


Burgery a sendviče jsou oblíbené téma, protože jsou dobré, rychlé, šťavnaté a je to příjemné zpestření. Vyzkoušet můžete vděčný hovězí burger, legendární club sendvič nebo burger s kuřecím masem. Zároveň vás naučí dělat rychlou domácí majonézu.



Pokud dáváte přednost běžnějšímu jídlu, najdete zde i praktické recepty pro všechny příležitosti, a to jarní rolky s kuřecím masem, quesadillas, drůbeží játra na červeném víně s domácí tatarkou, masové kuličky v rajčatové omáčce, zatloukaný řízek, hranolky z kapra nebo grilované krevety. Další kapitolou jsou pak právě těstoviny a rýže, kde vedle příloh vymyslíte i zobky. Najdete zde kuskus, nudle nebo smaženou rýži.

 
 

V zelenině najdete například rolky, hummus, placky se zelím, grilované žampiony nebo pečené brambory. Uvítala jsem i kapitolu na dipy, vejce nebo pomazánky. S takovou už žádná návštěva nebude strádat, když nebudu mít moc času na přípravu.

 
 
 

 
 
 

A na konci kuchařky vás čeká samozřejmě sladká tečka, a to rychlé a snadné recepty. Udělat si můžete například linecký koláč s jablky, banánovou buchtu, mléčnou rýži nebo sušenky s parmazánem.

 
 

Kuchařka je nádherně zpracovaná. Hrozně se mi líbí moderní grafika, krásné a chutné fotky nebo její úžasná stručnost. Poctivé a smyslné recepty člověk má za chvíli udělané, což se v dnešní době hodí a není potřeba ani speciálně vybavovat kuchyň, protože vám na recept skoro všechno chybí, jak to občas bývá:) Její cena je 399 czk, seženete ji v každém  dobrém knihkupectví a myslím, že vám i rodině nebo hostům ušetří spoustu času nebo potěší milovníky jídla pod stromečkem. Já dnes ráno hned zkoušela recept ze sekce vejce:)

A co vy? Máte některou z Romanových kuchařek? Vaříte podle nich? Sledujte mě na Facebooku pro další novinky, které na blogu nenajdete:)

Krásné začínající období svátku všem!

Sandra


3 komentáře:

  1. Máme doma všechny. ..ještě ti chybi 2 kousky.R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím, ale Sushi bych nevyužila a na tu s jitrnicema se musím podívat ještě jednou:)) Přišlo mi, že je tam moc zvěřiny:))

      Vymazat
  2. Opravdu si vážím DR AKHIGBE, jmenuji se LAURIE HUGHES. Nikdy nepřestanu svědčit o DR AKHIGBE, Štěstí je vše, co teď vidím, nikdy jsem si nemyslel, že budu znovu vyléčen z viru HIV. DR AKHIGBE to pro mě udělal Jsem trpící smrtelnou nemocí (HIV) za poslední 2 roky, utratil jsem spoustu peněz od jednoho místa k druhému, od kostelů po kostely, nemocnice byly můj domov každý den rezidence. Neustálé kontroly byly mým koníčkem až do tohoto věrného dne, viděl jsem svědectví o tom, jak DR AKHIGBE pomohl někomu v léčbě jeho onemocnění HIV na internetu rychle jsem zkopíroval jeho e-mail, který je drrealakhigbe@gmail.com, jen abych mu dal test, který jsem mluvil on mě požádal, abych udělal některé určité věci, které jsem udělal, řekl mi, že mi poskytne bylinné léčení, které udělal, a potom mě požádal, abych po několika dnech, po použití bylinná léčba a já jsem, hle, byl jsem osvobozen od smrtelné nemoci, až dosud žádné HIV ve mně znovu požádal mě, abych poslal svědectví po celém světě, věrně to dělám teď, všechna svědectví DR AKHIGBE jsou pravdivá prosím BROTHER a SISTER, MATKA a OTEC je skvělý, dlužím mu na oplátku. Pokud máte podobný problém, pošlete mu e-mail na adresu drrealakhigbe@gmail.com nebo můžete, co je jeho mobilní číslo na čísle +2349010754824, může také vyléčit tyto nemoci jako HIV a AIDS, DENGUE FEVER. HERPES, DIABETIKA, RAKOVINA, HEPATITIS A & B, CHRONICKÉ CHOROBY, VYSOKÁ Krevní ochrana, obezita, ASTHMA, SRDECKÉ CHOROBY, VNĚJŠÍ INFEKCE, EPILEPSY, STROKE, VÍCEJÍCÍ SCLERÓZA, NAUSEA, VOMITING NEBO DIARRINUS, ZÁVĚRKA, PAUZA, ZÁVĚR, ZÁVĚRKA MALARIE, BAKTERIE, PULMONÁRNÍ FIBROSIS. DIARRHEA, JAPANISE B ENCEPHALITIES, RABIE, SNÍDANÁ INFEKCE. CYSTIC FIBROSIS, ETC. Prosím, pošlete e-mail drrealakhigbe@gmail.com nebo co je jeho aplikace .. + 2349010754824 je to skutečný dobrý a čestný muž. webové stránky ... https: drrealakhigbe.weebly.com

    OdpovědětVymazat